کد مطلب: 10592
تعداد بازدید: ۲۷۳۰
کلیات برنامه آموزشی تربیتی علوم اسلامی مدرسه علمیه خواهران مشکوة اندیشه
یکشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۳
بسمه تعالی
کلیات برنامه آموزشی تربیتی علوم اسلامی مدرسه علمیه خواهران مشکوة اندیشه
مقدمه
مدرسه علمیه خواهران مشکوه اندیشه از سال 1385 فعالیت خود را به صورت آزمایشی و غیررسمی آغاز کرد. به لطف خدا و عنایت حضرت ولی عصر (عج) با استفاده از تجربیات دورههای قبل، فعالیت رسمی خود را با عنایت به دریافت مجوز از مرکز مدیریت حوزههای علمیه خواهران از سال 1391 پی گرفته است.
هدف از طرح مشکوه اندیشه، گام نهادن در مسیر ایجاد تحول در آموزش علوم حوزوی است که از سالها پیش مورد تأکید و مطالبه مقام معظم رهبری بوده است.
در سالهای اخیر به دلایل مختلف، از جمله بحث مهم و بنیادین تحول در علوم انسانی و تولید علم، شاهد استقبال دانشگاهیان نسبت به فراگیری علوم حوزوی و آشنایی با سرچشمههای زلال معارف قرآن و عترت هستیم. مشکوه اندیشه میکوشد در حد توان پاسخگوی نیاز این عزیزان باشد.
در طرح آموزشی ویژه مشکوه اندیشه سعی شده است طلاب ضمن آشنایی با همه سرفصلهای علوم اسلامی یعنی قرآن کریم، روایات اهل بیت (ع)، فقه و اصول، کلام و فلسفه، تاریخ و سیره، اخلاق اسلامی و ادبیات عرب، به یک ساختار کلی از معارف ناب و عمیق اسلامی دست یابند و آمادگی ورود به دورههای عالی و تعمیق مطالعات را در هر یک ازرشتههای تخصصی کسب نمایند.
ماده1.تعریف:
برنامه آموزشی-تربیتی علوم اسلامی مشکوه اندیشه در اولین مقطع تحصیلات حوزوی بانوان طلبه اجرا میشود. در این مقطع علوم پایه، مقدمات علوم اسلامی و علوم حوزوی به منظور دستیابی به چارچوب های اندیشه دینی و توانایی مراجعه به منابع و متون اسلامی ونیز برخی مهارتهای مورد نیاز ارائه میشود. طلاب پس از کسب صلاحیتهای اخلاقی و شخصیتی لازم، آماده پذیرش مسئولیتهای اجتماعی متناسب میگردند.
به دانش آموختگان این مقطع «مدرک علمی سطح دو رشته علوم اسلامی اعطا میشود»
ماده2.اهداف کلی تربیتی، آموزشی و مهارتی:
اهداف تربیتی
تربیت طلاب
· مؤمن، مهذب، متعهد
· ولایتمدار، بصیر
· متخلق به اخلاق اسلامی
· مقید به آداب و زی طلبگی
· مأنوس با قرآنکریم و ادعیه مأثوره
· ملتزم به نظام جمهوری اسلامی و مدافع آن
· توانمند در تدبیر و تحکیم خانواده
· دارای توانمندیهای لازم برای حضور درعرصه های تبلیغی و علمی
اهداف آموزشی:
آموزش علوم حوزوی و اسلامی شامل:
· ادبیات شامل صرف، نحو، بلاغت و آشنایی با برخی متون معاصر به منظور بهرهگیری از منابع اصیل اسلامی(قرآن، روایات)
· قرآن و علوم قرآنی شامل روانخوانی ، تجوید، تسلط به ترجمه کل قرآن، تدبر در قرآن کریم آشنایی با تفاسیر اجتهادی و علوم قرآنی
· حدیث و علوم حدیث شامل مطالعه متون روایی(روایات اخلاقی، فقهی و ...) و تفسیر موضوعی نهج البلاغه، آشنایی با صحیفه سجادیه
· فقه الحدیث و تاریخ و علوم حدیث رجال
· تاریخ: آشنایی با سیره معصومین و تاریخ تحلیلی اسلام
· اخلاق اسلامی: در حد آشنایی با آموزههای اخلاقی از متون اصیل دینی (قرآن و روایات) و مباحث تهذیب نفس
· منطق، آشنایی با فلسفه اسلامی، کلام اسلامی، کلام جدید
· اصول فقه و فقه (تفریعی، نیمه استدلالی و استدلالی)
اهداف مهارتی
· پژوهش در حد تتبع، جمعآوری، جمعبندی
· تدریس و تربیت در حد معلم قرآن و معارف اسلامی و مربی پرورشی در مدارس آموزش و پرورش
· تبلیغ خطابی، نوشتاری و مجازی در زمینه اعتقادات، احکام و اخلاق اسلامی در سطح عمومی جامعه وآمادگی حضور در محافل دانش آموزی ودانشجویی
· ایجاد آمادگی و صلاحیتهای لازم جهت ارتقا به سطوح بالاتر در رشتههای تخصصی.
ماده3.سیاستها:
1. اهتمام به آشنایی و انس هرچه بیشتر و عمیقتر طلاب با محتوای ثقلین و نیز محوریت ثقلین در کلیه آموزشهای حوزوی ( ادبیات ، تاریخ، اخلاق، فقه و ...)
2. اهتمام به اجرای منویات مقام معظم رهبری در تحول نظام حوزوی به منظور کوتاهتر و کارآمدتر کردن دوره
3. اهتمام به ارتقاء معرفت، بصیرت دینی، بینش انقلابی و سیاسی برای رشد و تعالی معنوی، اخلاقی و رفتاری طلاب؛
4. زمینهسازی مناسب جهت ایجاد محیط مطلوب معنوی، اخلاقی و تربیتی طلاب؛
5. تأکید بر تربیت طلاب با روحیه تعبد، تعهد، مسئولیتپذیری، دفاع از عقائد و باورهای اسلامی و شیعی در طلاب؛
6. نگاه ویژه به مسأله ادامه تحصیل مادران و فراهم کردن بسترهای نرم افزاری و سخت افزاری برای این مهم
7. تنظیم مقررات و ضوابط و تنوع بخشی در اجرای دورههای آموزشی متناسب با شرایط و اقتضائات بانوان(مانند حضوری، نیمه حضوری ومجازی)
8. زمینهسازی برای تربیت و رشد جامع و هماهنگ طلاب در تمام ساحتهای دانشی، اخلاقی، و نگرشی با محوریت قرآن و اهل البیت (علیهم السلام)
9. تعمیق روحیه علم آموزی، تفکر خلاق و آموزش پژوهشگرا؛
10.تأکید ویژه به آموزش روشها و مهارتهای تحقیق و تتبع برای عموم طلاب و شناسایی و حمایت از استعدادهای برتر پژوهشی؛
11.اهتمام به ارتباط مؤثر طلاب با علماء و بزرگان و عالمان ربّانی به عنوان الگوهای رفتاری در حیات علمی و معنوی؛
12.حفظ و تقویت سنتهای حسنه حوزههای علمیه در تعلیم و تربیت و نیز استفاده از روشها و ابزارهای نوین آموزشی؛
13.تأکید بر آموزش کاربردی و توسعه و گسترش کارگاههای علمی؛
14.تأکید بر استفاده از شیوههای ارزشیابی تحصیلی کاربردی و مفهومی؛ بررسی وضعیت تحصیلی و مطالعاتی طلاب با آزمونهای مستمر هفتگی
15.اهتمام به استفاده از اساتید و کادر اداری و علمی توانمند، مجرب و مهذب؛
16.توجه به سلامت جسمی، روحی و نشاط و شادابی و تقویت اراده طلاب؛
17.تأکید ویژه به آموزش روشها و مهارتهای تبلیغی و کارورزی تبلیغ برای عموم طلاب؛
18.تأکید بر رعایت استانداردهای علمی و فنی در فرایند تألیف و تدوین متون و منابع آموزشی؛
19.تأکید بر آموزش زبان عربی به عنوان زبان علمی اسلام و حوزههای علمیه، و زمینهسازی برای آموزش زبانهای خارجی دیگر برای افراد مستعد در طول دورة تحصیلی؛
20.بهینهسازی جریان استعدادیابی و هدایت تحصیلی مستمر طلاب به ویژه در عرصههای تحقیق، تبلیغ و گرایشهای تحصیلی؛
21.تأکید بر جامعیت و پویایی برنامههای آموزشی، تربیتی و پژوهشی و توجه به نیازهای روز جامعه و نیازهای منطقهای؛ از طریق استفاده از متون متناسب درسی ،کارگاههای علمی، دوره های پژوهشی و...
ماده4. نظام آموزشی:
نظام آموزشی این دوره نیمسالی واحدی است. تعداد واحدهای عمومی 204 واحد میباشد. طول دوره بدون احتساب مرخصی تحصیلی حداقل 10 نیم سال و حداکثر 14 نیم سال میباشد.البته تحصیل مادران به شرط حضور مستمر دردوره وبرخورداری از صلاحیت های علمی و انضباطی تا 16 نیمسال قابل افزایش است .
ماده5.شرایط پذیرش:
1. برخورداری از شرایط عمومی گزینش مدارس علمیه خواهران.
2. دارا بودن حداقل مدرک علمی دیپلم متوسطه با معدل حداقل 14.
3. موفقیت در سنجش علمی و سایر مراحل گزینش.