کد مطلب: 10668 تعداد بازدید: ۳۰۴۸

طرح مادران

یکشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۳
مقدمه:
در نظام تربیتی و حقوقی اسلام همواره بر نقش بی­بدیل زن در جایگاه همسری و مادری تأکید شده است. به طوری­که در تزاحم میان وظایف یک زن اهم و اولی، وظایف همسری و مادری اوست. شرایط کنونی جامعه ما پس از سال­ها آزمون و خطا به خوبی گواه این نکته است که نگاه­های فمینیستی و افراطی به حضور اجتماعی زنان، هم زندگی فردی زنان را آشفته ساخته و هم خانواده را در معرض تهدید قرار داده است. شاید یکی از مهمترین دلایل کاهش رشد جمعیت و شرایط نگران کننده موجود، موانع فکری و فرهنگی است که اذهان دختران و زنان جوان را به خود مشغول ساخته است. در مقابل در شرایط تهاجم گسترده فرهنگی بدیهی است که نقش زنان را نمی­توان در خانواده محدود کرد. امروز زنان ناگزیر وارد عرصه­های اجتماعی شده­اند و حتی مادری و همسری و بسیاری از موارد نیازمند رشد وسیع علمی و فرهنگی مادر است. در این میان تحصیل علوم دینی برای بانوان شاید یکی از ضروری­ترین و بهترین عرصه­های حضور اجتماعی آنان محسوب شود.
          با توجه به مقدمات فوق، اشتغال زنان به طور اعم و ادامه تحصیل آن­ها به نحو اخص، همواره یکی از چالش برانگیزترین مباحث اجتماعی جامعه اسلامی محسوب می­شود. مادری و حضور اجتماعی هیچکدام نمی­تواند به نفع دیگری حذف شوند و یافتن وجه الجمع مدنظر عقل و شرع یکی از مهمترین وظایف مسئولان و دلسوزان مسائل حوزه زنان است.
شرایط ویژه زندگی زنی که مادری و همسری برای او اولویت اول است تعارض­های جدّی با آئین­نامه­ها و مقررات محیط­های کار و تحصیل دارد. مدارس علمیه خواهران به عنوان متولیان ترویج فرهنگ و سبک زندگی اسلامی وظیفه خطیری در ارائه راه حل­های مناسب و متنوع، دست کم در زمینه ادامه تحصیل بانوان به عهده دارند.
الف) واقعیت­ها و محدودیت­ها
اهم نکاتی که مسئولان را به تفکر جدّی در تدوین راه­کارهای متنوع برای ادامه تحصیل حوزوی بانوان وادار می­کند، عبارتند از:
1-   شرایط فرهنگی جامعه و استقبال گسترده از تحصیلات دانشگاهی و عدم استقبال شایسته و در شأن مدارس علمیه نسبت به تحصیلات حوزوی. (بطوریکه در حوزه­های کلان شهر تهران ظرفیت­های خالی زیادی به چشم می خورد)
2-   گرایش بسیاری از علاقه­مندان به تحصیلات حوزوی پس از اتمام تحصیلات دانشگاهی. طبیعی است که در این زمان بسیاری از طلاب متأهل بوده، مادر شده­اند و یا در آستانه مادر شدن قرار دارند.
3-   شرایط خاص زندگی در کلان­شهرها به ویژه تهران مثل: هزینه­های سنگین حمل و نقل، آلودگی هوا و بالا بودن هزینه­های مهد کودک­ها، طولانی بودن مسافت­ها و مشکل ترافیک باعث می­شود که حتی با وجود مهد کودک در مدرسه علمیه، امکان حضور مادران کاهش یابد.
4-   وقفه تحصیلی، همواره منجر به از دست رفتن سرمایه­های مادی و معنوی و زیان­های روانی و علمی و... می­شود. آسیب این امر در مورد بانوان که با محدودیت­های زمانی زیادی مواجه هستند، بسیار شدیدتر است.
5-   طبق نظر متخصصین جدایی کودک از مادر در زمان طولانی، قبل از سه سالگی لطمات جبران­ناپذیری به دنبال دارد.
6-   طلبه­ای که مادر یک یا چند فرزند است، فرصت کافی ندارد و آئین­نامه سقف سنوات، تحصیل او را دچار فشارهای عصبی و یا دلسردی و انصراف از تحصیل می­کند و یا کیفیت آموزش او را به شدت کاهش می­دهد.
ب) محدودیت­های آئین­نامه­های موجود
 در آئین­نامه­های مدارس علمیه خواهران در بخش حضوری جز دو ترم مرخصی تحصیلی، تسهیلات خاصی پیش­بینی نشده است و این هرچند فرصت خوبی برای رفع بعضی از مشکلات و گرفتاری­های مقطعی است اما مشکل مادران را حل نمی­کند.
آئین­نامه نیمه­حضوری، راه­حل مناسبی است ولی به نظر می­رسد در موارد زیر نیازمند پاره ای تغییرات باشد:
-        لزوم حضور  در 4 نیمسال اول
هرچند این 4 نیمسال فرصت مناسبی است تا طلبه هم از فضای معنوی حوزه بهره­مند شودو هم سبک و سیاق تحصیل حوزوی را یاد بگیرد ولی با توجه به نکات پنج­گانه فوق تأکید برآن منجر به از دست دادن تعدادی از مشتاقان تحصیل می­شود. مادری که فرزند نوزاد 3 الی 4 سال دارد، نمی­تواند وارد این سیستم شود و فرصت­های زیادی را از دست می­دهد و در همان سال­های اولیه معمولاً انگیزه و آمادگی تحصیل را از دست می­دهند. تولد فرزندان دوم و سوم هم این فاصله را بیشتر می­کند.
-        در سیستم نیمه­حضوری سقف سنوات مجاز تحصیل با سیستم حضوری تفاوتی ندارد.
-        ورود به دوره­ی نیمه­حضوری و فاصله گرفتن از محیط آموزش، گاهی منجر به دلسردی و افت انگیزه و افت کیفیت آموزش می­شود که باید برای آن راهکاری اندیشید.
-        در مدرسه مشکوة اندیشه که از سال 1385 به صورت غیر رسمی کار خود را شروع کرده و در سال 1391 مصوب شده است، روش­های گوناگونی برای ارائه تسهیلات به مادران آزموده شده است.
-                  حفظ نظم، ضمانت اجرایی و جلوگیری از افت کیفیت آموزش، نکاتی بوده است که به موازات ارائه عمل به مادران مدنظر قرار گرفته است. به نظر می­رسد لازم است که همت جمعی برای ارائه یک مدل با کمترین نقص در میان همه مدیران و مسئولان مدارس شکل بگیرد. طرح پیشنهادی فعلی مدرسه مشکوة اندیشه یک طرح آزمایشی است که قطعاً در حین اجرا نقاط قوت و ضعف آن بیشتر مشخص می­شود.
-        اهم سرفصل­های آئین­نامه مادران مشکوة اندیشه
-        مقدمه:
-        الف) تعریف مادر: همه کسانی که فرزند نوزاد تا 4 ساله دارند و یا ایام بارداری را می­گذرانند، مشمول بهره­مندی از تسهیلات این طرح هستند.
-        ب) این آئین­نامه صرفاً جهت حمایت از وظایف مادری و فرزندپروری تدوین شده است و شامل سایر افرادِ دارای محدودیت حضور در کلاس­ها نمی­شود. سایر افراد باید مطابق آئین­نامه­های موجود مدارس علمیه خواهران عمل کنند و از تسهیلات آن آئین­نامه­ها بهره­مند شوند.
-        ج) مدرسه مشکوة اندیشه به دنبال تأسیس دوره­ی نیمه حضوری نیست و طلبه­ها تنها در صورت ورود به طرح مادران وارد دوره­ی نیمه حضوری می­شوند.
-        د) مبنای اصلی آئین­نامه مادران مدرسه مشکوة اندیشه آئین­نامه دوره­ی نیمه حضوری مدارس علمیه خواهران است و سعی شده با ویرایش این آئین­نامه طلبه از دوره­ی حضوری به نیمه­حضوری منتقل شود.
-        ه ) سنوات مجاز تحصیل برای کسانی که از ابتدا یا در حین تحصیل مادر می­شوند حد اکثر 8 سال (16 نیمسال) است و مرخصی­های تحصیلی نیز از همین مدت محسوب می­شود. (توضیح: واحدهای تحصیلی حدوداً ۲۰۴ واحد است که با احتساب حداقل 12 واحد به 16 نیمسال تحصیلی نیاز داریم. 12 واحد معادل حدوداً روزی 3 ساعت مطالعه در 6 روز هفته است، که به نظر می­رسد برای اکثر افراد مقدور باشد.)
-         
-        خلاصه طرح مادران مشکوة اندیشه
-        ماده 1-مادران طلبه مدرسه علمیه مشکوة اندیشه درترم اول نمی­توانند تحصیلات خود را غیرحضوری شروع کنند، اما مجاز به انتخاب واحد هستند و باید حداقل 12 واحد (حداقل واحد مجاز) را انتخاب نمایند. مابقی واحدها به صلاحدید مسئول آموزش مدرسه می­تواند به صورت مجازی در ترم اول اخذ شود و یا در ترم­های آینده گذرانده شود.
-        ماده 2-مادرانی که فرزند نوزاد تا 4 ساله دارند پس از ترم اول در صورت نیاز وارد طرح مادران می­شوند و می­توانند تحصیلات خود را به یکی از اشکال زیر ادامه دهند.
-        اول: ترکیبی؛با نظر مسئول آموزش مدرسه، طلبه پس از انتخاب واحد، بعضی از دروس حضوری و بعضی را مجازی می­گذراند.
-        دوم:در صورتی­که سن فرزند و شرایط زندگی طلبه اجازه استفاده از راه اول را ندهد، کلیه دروس غیرحضوری اخذ می­شوند، اما طلبه موظف است تا پایان تحصیلات 6 واحد درسی را حضوری اخذ کند (معادل 2 سال حضور الزامی در دوره­ی نیمه حضوری حوزه علمیه خواهران). انتخاب واحد و نیز انتخاب واحدهایی که باید حتماً حضوری گذرانده شوند، با نظر مسئول آموزش خواهد بود. بنابراین طلبه­ای که کاملاً وارد سیستم غیرحضوری می­شود نیز مجبور است در اواسط مسیر با عادی شدن شرایط از روش اول استفاده کند.
-        تبصره 1 –در دروسی که غیرحضوری اخذ می­شوند حداقل نمره قبولی 15 است.
-        تبصره 2 –به صلاحدید اساتید محترم و مسئول آموزش جدولی از دروس اصلی تهیه خواهد شد که در آن­ها طلبه غیرحضوری موظف به شرکت در آزمون شفاهی خواهد بود.
-        تبصره 3 –واحدهایی که غیر حضوری اخذ می­شوند اگر در ترم مورد نظر در مدرسه ارائه شود، طلبه به صورت هفتگی در آزمونonlineشرکت می­کند. در غیر این صورت باید در امتحان­های ماهانه onlineشرکت کنند و در جلسه آزمون میان ترم و پایان ترم مدرسه حاضر باشد.
-        ماده 3- مادرانی که در هر ترم دوران بارداری خود را سپری و یا زایمان می­کنند، در صورتی­که دو سوم ترم را حضور منظم داشته باشند می­توانند یک سوم ترم را استراحت کرده و به صورت مجازی تحصیل کنند. مشروط بر آن­که در آزمون­های اصلی یا تجدیدی آن ترم موفق به کسب نمره­ی قبولی شوند. استفاده از مرخصی تحصیلی و یا روش کاملاً غیرحضوری به جز دو ترم اول برای این دسته از مادران مجاز است.
-        ماده 4- سقف مجاز غیبت مادران در دروس حضوری همان سه شانزدهم است که موارد اضطراری ارائه گواهی معتبر پزشکی (برای مادر یا کودک) و تشخیص شورای مدرسه بسته به شرایط درس و شرایط علمی طلبه و... غیبت (چهار شانزدهم یا پنج شانزدهم) نیز قابل اغماض است.
-        ماده 5- مدرسه مشکوة اندیشه موظف است با راه اندازی یک سایت مجهز و فراهم کردن زیرساخت­های لازم نسبت به ارائه فایل دروس، آزمون­ها، تمرین­ها و برگزاری امتحانات onlineاقدام کند.
-        ماده 6- در ترم تابستانی مادران می­توانند، با نظر مسئول آموزش حداکثر 6 واحد غیرحضوری اخذ کنند. ترم تابستان امتحان هفتگی ندارد و تنها در پایان شهریور آزمون نهایی برگزار می­شود.