کد مطلب: 10592 تعداد بازدید: ۲۷۳۲

کلیات برنامه آموزشی تربیتی علوم اسلامی مدرسه علمیه خواهران مشکوة اندیشه

یکشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۳
بسمه تعالی
کلیات برنامه آموزشی تربیتی علوم اسلامی مدرسه علمیه خواهران مشکوة اندیشه
مقدمه
مدرسه علمیه خواهران مشکوه اندیشه از سال 1385 فعالیت خود را به صورت آزمایشی و غیررسمی آغاز کرد. به لطف خدا و عنایت حضرت ولی عصر (عج) با استفاده از تجربیات دوره­های قبل، فعالیت رسمی خود را با عنایت به دریافت مجوز از مرکز مدیریت حوزه­های علمیه خواهران از سال 1391 پی گرفته است.
هدف از طرح مشکوه اندیشه، گام نهادن در مسیر ایجاد تحول در آموزش علوم حوزوی است که از سال­ها پیش مورد تأکید و مطالبه مقام معظم رهبری بوده است.
در سال­های اخیر به دلایل مختلف، از جمله بحث مهم و بنیادین تحول در علوم انسانی و تولید علم، شاهد استقبال دانشگاهیان نسبت به فراگیری علوم حوزوی و آشنایی با سرچشمه­های زلال معارف قرآن و عترت هستیم. مشکوه اندیشه می­کوشد در حد توان پاسخگوی نیاز این عزیزان باشد.
در طرح آموزشی ویژه مشکوه اندیشه سعی شده است طلاب ضمن آشنایی با همه سرفصل­های علوم اسلامی یعنی قرآن کریم، روایات اهل بیت (ع)، فقه و اصول، کلام و فلسفه، تاریخ و سیره، اخلاق اسلامی و ادبیات عرب، به یک ساختار کلی از معارف ناب و عمیق اسلامی دست یابند و آمادگی ورود به دوره­های عالی و تعمیق مطالعات را در هر یک ازرشته­های تخصصی کسب نمایند.
ماده1.تعریف:
برنامه آموزشی-تربیتی علوم اسلامی مشکوه اندیشه در اولین مقطع تحصیلات حوزوی بانوان طلبه اجرا می­شود. در این مقطع علوم پایه، مقدمات علوم اسلامی و علوم حوزوی به منظور دستیابی به چارچوب های اندیشه دینی و توانایی مراجعه به منابع و متون اسلامی ونیز برخی مهارت­های مورد نیاز ارائه می­شود. طلاب پس از کسب صلاحیت­های اخلاقی و شخصیتی لازم، آماده پذیرش مسئولیت­های اجتماعی متناسب می­گردند.
به دانش آموختگان این مقطع «مدرک علمی سطح دو رشته علوم اسلامی اعطا می­شود»
ماده2.اهداف کلی تربیتی، آموزشی و مهارتی:
اهداف تربیتی
تربیت طلاب
·        مؤمن، مهذب، متعهد
·        ولایت­مدار، بصیر
·        متخلق به اخلاق اسلامی
·        مقید به آداب و زی طلبگی
·        مأنوس با قرآنکریم و ادعیه مأثوره
·        ملتزم به نظام جمهوری اسلامی و مدافع آن
·        توانمند در تدبیر و تحکیم خانواده
·        دارای توانمندی­های لازم برای حضور درعرصه های تبلیغی و علمی
اهداف آموزشی:
آموزش علوم حوزوی و اسلامی شامل:
·        ادبیات شامل صرف، نحو، بلاغت و آشنایی با برخی متون معاصر به منظور بهره­گیری از منابع اصیل اسلامی(قرآن، روایات)
·        قرآن و علوم قرآنی شامل روان­خوانی ، تجوید، تسلط به ترجمه کل قرآن، تدبر در قرآن کریم آشنایی با تفاسیر اجتهادی و علوم قرآنی
·        حدیث و علوم حدیث شامل مطالعه متون روایی(روایات اخلاقی، فقهی و ...) و تفسیر موضوعی نهج البلاغه، آشنایی با صحیفه سجادیه
·        فقه الحدیث و تاریخ و علوم حدیث رجال
·        تاریخ: آشنایی با سیره معصومین و تاریخ تحلیلی اسلام
·        اخلاق اسلامی: در حد آشنایی با آموزه­های اخلاقی از متون اصیل دینی (قرآن و روایات) و مباحث تهذیب  نفس
·        منطق، آشنایی با فلسفه اسلامی، کلام اسلامی، کلام جدید
·        اصول فقه و فقه (تفریعی، نیمه استدلالی و استدلالی)
اهداف مهارتی
·        پژوهش در حد تتبع، جمع­آوری، جمع­بندی
·        تدریس و تربیت در حد معلم قرآن و معارف اسلامی و مربی پرورشی در مدارس آموزش و پرورش
·        تبلیغ خطابی، نوشتاری و مجازی در زمینه اعتقادات، احکام و اخلاق اسلامی در سطح عمومی جامعه وآمادگی حضور در محافل دانش آموزی ودانشجویی
·        ایجاد آمادگی و صلاحیت­های لازم جهت ارتقا به سطوح بالاتر در رشته­های تخصصی.
ماده3.سیاست­ها:
1.     اهتمام به آشنایی و انس هرچه بیشتر و عمیق­تر طلاب با محتوای ثقلین و نیز محوریت ثقلین در کلیه آموزشهای حوزوی ( ادبیات ، تاریخ، اخلاق، فقه و ...)
2.     اهتمام به اجرای منویات مقام معظم رهبری در تحول نظام حوزوی به منظور کوتاهتر و کارآمدتر کردن دوره
3.     اهتمام به ارتقاء معرفت، بصیرت دینی، بینش انقلابی و سیاسی برای رشد و تعالی معنوی، اخلاقی و رفتاری طلاب؛
4.     زمینه­سازی مناسب جهت ایجاد محیط مطلوب معنوی، اخلاقی و تربیتی طلاب؛
5.     تأکید بر تربیت طلاب با روحیه تعبد، تعهد، مسئولیت­پذیری، دفاع از عقائد و باورهای اسلامی و شیعی در طلاب؛
6.     نگاه ویژه به مسأله ادامه تحصیل مادران و فراهم کردن بسترهای نرم افزاری و سخت افزاری برای این مهم
7.     تنظیم مقررات و ضوابط و تنوع بخشی در اجرای دوره­های آموزشی متناسب با شرایط و اقتضائات بانوان(مانند حضوری، نیمه حضوری ومجازی)
8.     زمینه­سازی برای تربیت و رشد جامع و هماهنگ طلاب در تمام ساحت­های دانشی، اخلاقی، و نگرشی با محوریت قرآن و اهل البیت (علیهم السلام)
9.     تعمیق روحیه علم آموزی، تفکر خلاق و آموزش پژوهش­گرا؛
10.تأکید ویژه به آموزش روش­ها و مهارت­های تحقیق و تتبع برای عموم طلاب و شناسایی و حمایت از استعدادهای برتر پژوهشی؛
11.اهتمام به ارتباط مؤثر طلاب با علماء و بزرگان و عالمان ربّانی به عنوان الگوهای رفتاری در حیات علمی و معنوی؛
12.حفظ و تقویت سنت­های حسنه حوزه­های علمیه در تعلیم و تربیت و نیز استفاده از روش­ها و ابزارهای نوین آموزشی؛
13.تأکید بر آموزش کاربردی و توسعه و گسترش کارگاه­های علمی؛
14.تأکید بر استفاده از شیوه­های ارزشیابی تحصیلی کاربردی و مفهومی؛ بررسی وضعیت تحصیلی و مطالعاتی طلاب با آزمونهای مستمر هفتگی
15.اهتمام به استفاده از اساتید و کادر اداری و علمی توانمند، مجرب و مهذب؛
16.توجه به سلامت جسمی، روحی و نشاط و شادابی و  تقویت اراده طلاب؛
17.تأکید ویژه به آموزش روش­ها و مهارت­های تبلیغی و کارورزی تبلیغ برای عموم طلاب؛
18.تأکید بر رعایت استانداردهای علمی و فنی در فرایند تألیف و تدوین متون و منابع آموزشی؛
19.تأکید بر آموزش زبان عربی به عنوان زبان علمی اسلام و حوزه­های علمیه، و زمینه­سازی برای آموزش زبان­های خارجی دیگر برای افراد مستعد در طول دورة تحصیلی؛
20.بهینه­سازی جریان استعدادیابی و هدایت تحصیلی مستمر طلاب به ویژه در عرصه­های تحقیق، تبلیغ و گرایش­های تحصیلی؛
21.تأکید بر جامعیت و پویایی برنامه­های آموزشی، تربیتی و پژوهشی و توجه به نیازهای روز جامعه و نیازهای منطقه­ای؛ از طریق استفاده از متون متناسب درسی ،کارگاههای علمی، دوره های پژوهشی و...
      ماده4. نظام آموزشی:
         نظام آموزشی این دوره نیم­سالی واحدی است. تعداد واحدهای عمومی 204 واحد می­باشد. طول دوره بدون احتساب مرخصی تحصیلی حداقل 10 نیم سال و حداکثر 14 نیم سال می­باشد.البته تحصیل  مادران به شرط حضور مستمر دردوره وبرخورداری از صلاحیت های علمی و انضباطی تا 16 نیمسال قابل افزایش است .
ماده5.شرایط پذیرش:
1.     برخورداری از شرایط عمومی گزینش مدارس علمیه خواهران.
2.     دارا بودن حداقل مدرک علمی دیپلم متوسطه با معدل حداقل 14.
3.     موفقیت در سنجش علمی و سایر مراحل گزینش.